Test: iPhone 6s

6s silver

Så var det dags för iPhonens s-år och Apple säger själva att: ”Det är bara en sak som förändrats. Allt”. Vilket kanske kan vara svårt att ta till sig när väldigt mycket ser sig likt ut. Misströsta inte. Trots den yttre likheten har det hänt en hel del intressanta saker och det är specifikt en sak som är det bästa som hänt iPhone sedan, ja, iPhone.

Ni vet troligtvis det mesta vid det här laget. När Apple kör sin s-cykel så behåller man designen från föregående år och lägger istället fokus på att uppdatera i princip allt på insidan. Årets iPhone är inget undantag förutom att familjen fått ytterligare en färg, roséguld (tänk rosa). Bortsett från det så är det omöjligt att på avstånd särskilja 6 och 6s mot varandra förutom ett subtilt ”s” på baksidan.

6s

Design
Någon millimeter tjockare (0,2mm) och några gram tyngre (14g) har årets modell lagt på sig trots identisk design. Varför då? Jo, dels kräver den nya displaytekniken 3D Touch (mer om det senare) större utrymme och sen har Apple valt att efter förra årets ”Bendgate” använda sig av ett ännu starkare aluminium. Likaså har displayglaset uppgraderats och ska nu vara ännu slitstarkare. Blir det någon direkt märkbar skillnad i hanteringen av iPhone 6s med dessa förändringar? Nja, precis vid uppackningen ur lådan är faktiskt viktens förändring omedelbar. Två timmar senare? Inte alls. Tjockleken märks däremot inte av och faktum är att majoriteten av marknadens skal till iPhone 6 passar fortfarande till 6s.

A9. Så litet, så kraftfullt.

A9. Så litet, så kraftfullt.

Prestanda
Nytt år innebär nytt chip med snabbare processorer vilket naturligtvis gör iPhone 6s betydligt kvickare än sin föregångare, något vi ska ta för givet. Att det skulle vara en sådan här kraftfull skillnad hade jag faktiskt inte väntat mig då iPhone 6s upplevs som ett monster! 2GB ram och A9-chippet tillsammans med ett optimerat iOS 9 är verkligen en fröjd att använda. Speciellt påtagligt blir det i Safari när flera flikar ligger aktiva så är sajter som behöver laddas om på nytt numera ett minne blott (äntligen). Samma trevliga upplevelse känns igen när jag går in i appväxlaren och tidigare använda appar hoppar igång där jag senast lämnade den snabbare än någonsin. Apple påstår själva att processorprestandan är hela 70% snabbare och ja, det märks. Oj vad det märks!

Här ser vi hur snabb iPhone 6s är. Längst till höger är förra årets iPhone.

Här ser vi hur snabb iPhone 6s är. Längst till höger är förra årets iPhone.

Det brukar vara samma visa varje år, Geekbench-testerna påvisar hur mycket prestandan utvecklats till det positiva. Jag bryr mig sällan om dessa siffror, det är användarupplevelsen jag i slutändan bryr mig om. I år är skillnaden så påtaglig på alla fronter att det faktiskt är första gången jag känner att jag kan relatera till Geekbenchs höga siffror. 2015 är året då ”s” står för Speed på riktigt.

Chipgate
Vad vore ett år utan någon form av gate? Denna gång har det framkommit att Apple använder sig av två olika tillverkare för sitt A9-chip, TSMC och Samsung. Det har visat sig vara vissa skillnader på dessa chip där TSMCs ska prestera något bättre gällande batteritiden. Apple själva hävdar att skillnaden är försumbar (2-3%) men forum runt om i världen svämmar över med kommentarer och på vissa håll med ilska. Vårt testexemplar (Silver 64GB) har chippet från Samsung och vi har inte haft möjlighet att jämföra med egna tester men detta är så klart inte bra PR för Apple om det kan diffa en hel timme i batteritid beroende på vilket chip man har. Speciellt inte med tanke på att det är ett lotteri vilket av dessa två man får. Jag ska dock tillägga att om ingen hade nämnt denna gate är det inget jag hade märkt av alls. Eller rättare sagt, jag märker inte av att jag har det ”dåliga chippet”.

6s till vänster och 6 till höger.

6s till vänster och 6 till höger.

Snabbare nätverk
Apple påstår sig ha implementerat en ännu snabbare hantering av nätverk, både över LTE och wi fi. Detta är naturligtvis svårt att testa då det finns så många variabler men vi gjorde ändå ett högst ovetenskapligt test med Bredbandskollens app. iPhone 6 mot 6s på exakt samma punkt nära en Apples Airport Extreme med bara sekunder mellan varje testkörning. Med ovanstående bild att döma ser det ut att stämma.

Touch ID
Touch ID
På tal om snabbhet. Touch ID som kom med iPhone 5s för två år sedan har med iPhone 6s nu nått generation två och med det en märkbar förändring. Jag har aldrig upplevt det som en långsam uppgift att använda Touch ID tidigare men nu är det nästintill noll fördröjning från att fingret placeras på hemknappen det till att skärmen låses upp. Den är så snabb att jag numera måste försöka vänja mig vid att använda Power-knappen på sidan istället, annars missar jag alla notiser som fyllt min låsskärm. Så blixtsnabbt går det. Det är fortfarande bara möjligt att lägga till fem stycken fingeravtryck vilket jag tycker är några för få. Jag vill gärna scanna båda mina tummar två gånger vardera för bästa precision och hade hoppats på att Apple ökat antalet tillsammans med prestandan.

3D Touch
Det här är årets stora nyhet och får också ta störst del av det här testet. 3D Touch är deras vidareutveckling (av namnet) av Apples Watchs Force Touch, vilket egentligen är samma typ av displayfunktion där den känner av hur hårt en användare trycker på skärmen. Skillnaden när det nu finns på iPhone är att det ger ett mervärde i form av fler funktioner medan det med en Apple Watch är det enda sättet att styra vissa funktioner. Stor skillnad där.

3D Touch är det största som hänt iPhone sedan, ja, iPhone. Det här kommer bli så stort framöver att vi kommer undra hur vi kunde leva utan det tidigare.

Några få exempel på genvägar direkt från appikonerna.

Några få exempel på genvägar direkt från appikonerna.

Med 3D Touch kan jag exempelvis trycka på kompatibla appar direkt på hemskärmen och på så sätt nå dit jag vill direkt, utan att öppna appen innan. Jag kan exempelvis på Kamera-appen trycka något hårdare och få fram fyra olika val direkt. ”Ta bild”, ”Spela in långsamt”, ”Spela in video” och ”Ta en Selfie”. Eller sätta ett alarm på klockan. Tredjeplartsutvecklare kan också ta del av detta och idag har både Twitter, Facebook och Instagram smarta små genvägar i sin ikon.

Peek och Pop är en funktion som tack vare 3D Touch verkligen förhöjer hela användarupplevelsen i iOS 9, bara man kommer ihåg att använda det vill säga. Se det som ett sätt att förhandsvisa information med hjälp av ett litet tryck (Peek). Jag kan sen välja att gå vidare in i det med ett ännu hårdare tryck (Pop) eller bara släppa och återgå till vart jag var innan. Detta fungerar i Meddelanden, Mail och Instagram för att nämna några exempel.

En liten Peek för att finna rätt länk jag letar efter.

Ett litet Peek för att enklare finna rätt länk.

Där det verkligen kommer till sin rätt är när jag får en länk i ett meddelande då jag snabbt kan förhandsvisa den och se om jag behöver agera ytterligare eller inte. Ännu bättre är det i Safari när jag gjort en Googlesökning. Istället för att behöva gå in på varje länk och sen tillbaka kan jag med 3D Touchens hjälp förhandsvisa varje länk tills jag finner det jag söker och då bara trycka till lite hårdare så är jag där jag vill vara. Så enkelt, så effektivt och så förbannat elegant. Jag är imponerad värre.

Tyvärr så är 3D Touch något som vi till en början inte kan räkna med överallt. En länk i Twitter går inte att ”Peeka” men deras app-ikon på hemskärmen går att nyttja med genvägar om jag använder samma teknik. Det är bristen på kontinuitet som helt klart förtar en del från upplevelsen av Apples nya flaggskeppsfunktion. Jag förstår att tredjepart ännu inte hunnit uppdaterat sina appar, men har man 3D Touch i ikonen bör man även ha samma funktionalitet inuti appen. Det här kommer förvirra användare och med all säkerhet hämma utvecklingen något, vilket är synd på en så grym innovation.

Tummen
Det finns en annan aspekt med Peek och Pop som är något störande. Fingret, i mitt fall tummen, täcker synfältet av skärmen när jag peekar och det är visserligen ofrånkomligt i vissa fall men likväl ett hinder som tar bort en del av användarvänligheten.

Det smarta med 3D Touch är att det egentligen inte förändrar något i hur man använder sin iPhone om man inte vill. Allt går att göra precis som man alltid gjort det tidigare men vill man så erbjuder det (oftast) ett mervärde med smarta genvägar och tidsbesparande funktioner. Som hur enkelt det numera är att ändra i texter som skrivs. Ett hårdare tryck på det virtuella tangentbordet så kan jag helt plötsligt använda det som en pekplatta och lekande lätt flytta markören dit jag vill. Trycker jag sen ytterligare lite hårdare i en form av ett dubbelklick så är det lika lätt att markera ord eller hela meningar.

Det går att stänga av 3D Touch. Men vem vill det?

Det går att stänga av 3D Touch. Men vem vill det?

Jag var lite orolig på förhand hur träffsäkerheten skulle vara, hur hårt jag skulle behöva trycka och hur ofta min iPhone skulle tolka min input fel. Jag kör på standardinställningen för 3D Touch (medel) och tycker sedan första minuterna att jag får respons efter hur jag trycker. Det här med att gå till föregående app eller appväxlaren med ett tryck i vänsterkanten har jag använt väldigt mycket och förutom någon enstaka gång har det fungerat helt felfritt, på samtliga plan. Man behöver alltså inte trycka så hårt att fingrarna blir röda…

Avslutningsvis gällande 3D Touch så har Apple bytt ut sin klassiska vibrationsmotor till förmån för deras Taptic Engine. Det är också den som ger små subtila vibrationer när man handskas med 3D Touch-funktionerna vilket ger en direkt feedback på min input och troligtvis en av anledningarna till att anpassningssträckan har varit så pass kort.

Kameran

Kameran
För första gången sedan iPhone 4s ökar Apple antalet megapixlar i sin iSight-kamera. Phil Schiller sa på Keynoten i september att hans team inte skulle öka antalet innan man hade en teknisk lösning som faktiskt gav bättre bilder, då fler megapixlar per automatik inte ger bättre bilder. Apple påstår sig nu ha gjort det och har därför utrustat kameran med 12 megapixlar.

iphone-6_iphone-6s_kamera_2

Bilden till vänster är tagen med en iPhone 6 och den till höger med en iPhone 6s. Klicka på bilden för att se större format.

Apple ljuger inte. Kameran gör ett enastående jobb med att få fram klara och tydliga bilder med ett blixtsnabbt autofokus. Detaljrikedomen är den största skillnaden tillsammans med naturtrogna färger. Fast handen på hjärtat, det är ingen enorm skillnad sida vid sida på en 4,7”-skärm. Där är det faktiskt svårt att se vilken modell som tagit fotot i fråga. Det blir en mer betydlig och påtaglig skillnad när man börjar zooma in och försöker urskilja detaljer eller tittar på en större skärm till 6s fördel.

iphone-6_iphone-6s_kamera

Bilden till vänster är tagen med en iPhone 6 (klicka här för originalbild) och den till höger med en iPhone 6s (klicka här för originalbild). Klicka på bilden för att se större format.

Apple fortsätter att med enkla medel låta oss fortsätta ta fantastiskt fina bilder men någon större revolution från förra året är det inte på tal om här, speciellt inte om man endast avnjuter sina foton i iPhonen.

Den största förändringen märks istället på framsidan där 1,2 megapixlar blir 5 hos selfie/FaceTime-kameran. Det är en välkommen uppgradering och här har Apple även varit smarta att med hjälp av mjukvara och skärmens ljussensorer gjort en blixt av displayen(!), kallad ”Retina Flash.” Ingen kraftfull blixt som i ”Oj, jag ser ljusa prickar hela dagen” men tillräckligt för att förbättra folks ankläppar och profilbilder på Facebook i dålig belysning.

OIS (optisk bildstabilisering) saknas tyvärr även i år på 4,7”-modellen och precis som förra året är det bara Plus-modellen som får denna funktion. Slowmotion har förbättrats med möjligheten att nu filma i upplösningen 1080p med 120 bilder/s. Men för att få till den riktigt långsamma effekten som 240 bilder/s erbjuder går det fortfarande bara att att göra det i 720p.

Till sist höll jag nästan på att glömma en annan stor sak (i dubbel bemärkelse), Apple ger oss nu möjligheten att filma i 4K. Stort på fler än ett sätt men denna funktion ser jag mer som en blinkning till konkurrenterna och för att tillfredsställa nördarna (mig exkluderad). För i ärlighetens namn så är det en funktion majoriteten av oss inte har användning för då väldigt få i dagsläget har utrustningen hemma som klarar av att visa 4K. Jag menar, inte ens iPhone 6s klarar av att visa fulla upplösningen av det den precis spelat in. Men det är klart, vill man så kan man, men då bör man vara medveten om att videos i 4K tar betydligt mer lagringsutrymme än vanliga klipp. Plus i kanten att iMovie uppdaterats för att kunna redigera detta tunga videoformat.

Live Photos
Vad som till en början kan ses som en gimmick har visat sig blivit en välkommen funktion i mitt fotoalbum. Live Photos innebär att man tar ett foto, precis som vanligt men med skillnaden att det i bakgrunden filmas 1,5 sekund innan och efter det att jag tryckt på shutter-knappen. Jag kan sen använda 3D Touch och trycka lite hårdare på något av dessa foton och då kommer fotografiet till liv i form av rörlig bild och ljud. Extremt kul när jag fotar mina barn, mindre spännande när jag förevigar lördagens kvällsmat. Dessa Live Photos kan sen användas som som bakgrund (funkar också till Apple Watch) och även där får det liv om jag trycker på skärmen. Det går också bra att dela upplevelsen med någon som inte har 6s genom iMessages och där aktiveras den genom att trycka en längre stund på den bifogade bilden. Tyvärr stödjer inte sociala medier såsom Instagram eller Facebook funktionen ännu vilket hade gjort det ännu mer spännande.

Det är dock inte felfritt, många gånger blir det ett kort klipp på när jag tar fram eller bort kameran från sitt objekt (mycket fötter och golv blir det). Fast när det blir bra, då blir det så där jäkligt bra att det är svårt att torka bort sitt självbelåtna leende. Det ger en förhöjande känsla att bläddra bland mina bilder och se hur tillfället där och då helt plötsligt får liv.

Det är enkelt att stänga av funktionen direkt i Kamera-appen om man så vill och det kan vara bra att veta att ett Live Photo tar ungefär dubbelt så mycket utrymme jämfört mot ett vanligt foto.

Batteri
För att ge plats åt alla nya komponenter har batteriets storlek från föregående år minskats, vilket kan låta lite skräckinjagande. Slutsatsen av det efter en veckas användning är att det inte påverkar batteritiden nämnvärt från förra årets iPhone. Tack vare ett optimerat iOS 9 och strömsnålare A9-chip bjuder iPhone 6s batteri på en dags användning, precis (samma snåla) som vi är vana vid. Nästa stora innovation hoppas jag innerligt ligger på detta område.

Roséguld iPhone 6s

Summering
Det fina i kråksången är inte bara det att iPhone 6s är den bästa telefonen Apple någonsin gjort. Nej, det bästa är att det här är starten på något som kommer förändra och förbättra hur vi använder våra mobiler många år framöver och den bjuder på en härlig mersmak om vad som framtiden har på sitt fat redan nu. Det må vara mindre synliga förändringar för vardagsanvändaren men det går inte att förneka att Apple verkligen fått ihop sitt senaste iOS och hårdvara på ett imponerande sätt. iPhone 6s är ett prestandamonster på alla fronter och en ren fröjd att använda. Att 3D Touch känns helt naturligt redan efter första provturen och med vetskapen att funktionen kommer implementeras från alla håll och kanter den närmaste framtiden känns både spännande och tryggt.

Det är utan tvekan den vassaste s-modellen Apple någonsin släppt sett till sina föregångares uppgraderingar (jag tänker på Siri som kom med 4s och Touch ID med 5s) och håller man sig bara långt borta från en iPhone 6s med endast 16GB (kom igen nu Cook) så är jag övertygad att man kommer vara nöjd väldigt länge.

Betyg 4½/5

Comments are closed.