Apple Watch ökar bland kvinnor

När Apple Watch först lanserades för drygt 1 år sedan var 80% av köparna män och bara 20% kvinnor. En siffra som nu enligt analysföretaget Slice har förändrats ordentligt.

Slice Apple Watch
Slice har analyserat data baserat på 4,2 miljoner försäljningar över nätet i USA genom tillgång till digitala kvitton. I denna undersökning har man tittat närmare på aktivitetsband, där man också inkluderat Apple Watch. Det intressanta för Apple Watch är att den tilltalar kvinnor betydligt mer nu än tidigare, troligtvis tack vare att Apple Watch numera även finns i både rosa guld och guld. Andelen har fördubblats och sedan förra året och fördelningen är nu istället 60-40, vilket gjort att gapet mellan könen sjunkit.

Apple Watch hjälpte till att boosta hela kategorien.
Apple Watch hjälpte till att boosta hela kategorien.

Det är intressant att se hur hela kategorin fick sig en skjuts lagom till julhandeln efter det att Apple Watch lanserades på våren innan. Gladast för uppmärksamheten hela kategorien fick var nog Fitbit som fortfarande håller en stabil ledning och som tack vare sin storsäljare Fitbit Charge HR också behåller ledningen över det första kvartalet 2016.

Fitbit

Hur ser det ut, har du redan skaffat en Apple Watch eller väntar du kanske på generation 2 som väntas komma i höst?

Inlägget Apple Watch ökar bland kvinnor dök först upp på iPhoneGuiden.se.

Comments are closed.