Tre Applekampanjer och styrkan i dem

Apple uppmärksammades tidigt för sin marknadsföring. Ett exempel på det är Superbowl-reklamen från 1984, en reklamfilm som vunnit flertalet priser och kallats för den ”Bästa reklamfilmen genom tiderna” av TV Guide. Klart är att deras marknadsföring är kraftfull – men hur gör de egentligen?

Att Apples marknadsföring länge har varit framgångsrik är något som Steve Jobs fått mycket ära för. Den hype som har skapats – och som fortfarande skapas – över många Appleprodukter, är något som får konkurrenter som Google och Samsung att blekna i jämförelse. Apples led av hängivna fans och användare återfinns knappast i samma skala hos någon konkurrent. Förutom produkterna i sig, har följande kampanjer kanske bidragit:

1984 SuperBowl Ad

I mitten av 80-talet var Apple något av en underdog gentemot IBM. Inte riktigt som det är idag, kanske. Reklamfilmen under 1984 års SuperBowl anspelade på George Orwells dystopiska roman, som hette just 1984. Budskapet var att IBM riskerade att få kontroll över extremt mycket information om de blir dominerande, och att Apple är den enda rimliga utmanaren som kan förhindra detta. 

Precis efter att reklamen hade visats, sålde man Macs för ungefär tre och en halv miljon dollar. Marknadsföringen bedömdes som en succé, och filmen har sedan dess vunnit ett antal priser. Den har bland annat kallats för den Bästa reklamfilmen genom tiderna av TV Guide, vunnit priset för Best Super Bowl Spot och utsetts till Greatest Commercial av Advertising Age. 

Se den på Youtube.

”There’s An App For That”

I den första iPhone fanns ingen App Store. I februari 2009, när iPhone 3G lanserades, ville man tydligt visa på fördelarna med appar. Reklamen i sig är inte särskilt uppseendeväckande, sett med våra ögon i dag. Däremot är det intressant att se hur 3G framställdes som väldigt innovativ, och jämföra med dagens funktioner. I USA, där reklamen sändes, blev ”There’s an app for that” något av en stående slogan.

Se den på Youtube.

 

Mac vs PC

Det här konceptet marknadsfördes mellan 2006 och 2009. Som i många tidigare kampanjer, SuperBowl Ad 1984 till exempel, skapade Apple en ”vi mot dom”-känsla. Den gången var det Apple mot IBM – den här gången var det Mac mot PC. Och inte bara en gång; totalt gjorde man 66 reklamklipp med upplägget. Samtliga finns på länken nedan. 

Reklamkampanjen kan sägas vara något.. ehm… polariserande. Tonen i videon är som regel avslappnad och vänlig, men spädde nog på de eviga PC vs Mac-diskussionerna en hel del. Att reklamen diskuterades är med all sannolikhet något som sågs som en framgång. På ett kaxigt sätt belyste man skillnaderna mellan Mac och PC. 

Se den på Youtube.

Inlägget Tre Applekampanjer och styrkan i dem dök först upp på iPhoneGuiden.se.

Comments are closed.